Home / Zelf een boek uitgeven
banner

Onderzoek

Het uitgeefproces is als volgt in te delen: Vergaren, Veredelen en Vermarkten. Alleen op de laatste twee onderdelen kunt u zich onderscheiden. Informatie verkrijgen is sinds internet namelijk voor iedereen een stuk makkelijker geworden. Hoe waardevol het boek is, hangt in grote mate af in hoeverre u de inhoud hebt weten te veredelen. Is het leuk, informatief, vernieuwend, toegankelijk, interessant, enz.?
De echte kunst is echter om uw boek goed te vermarkten.

Marketing

Het vermarkten heeft sinds de intrede van social media een heel nieuwe dimensie gekregen. Hoe weten mensen van uw boek en hoe krijgt u die mensen dan geïnteresseerd? Echt boeiend hoe dat de laatste jaren veranderd is. Er worden meer “goede” boeken niet verkocht, dan dat er “matige” boeken wel verkocht worden.

Bij het uitgeven van je eigen boek is goede marketing de belangrijkste pijler. Hier enkele vragen die je kunnen helpen.

  1. 1Al is er al zo’n soort boek in de markt?
  2. 2Waarin onderscheidt mijn boek zich?
  3. 3Wie zijn de potentiële kopers en hoe bereik ik die?
  4. 4Hoeveel tijd wil ik aan de promotie van mijn boek besteden?
  5. 5Wat als de verkoop tegenvalt?
  6. 6Wat doe ik als de verkoop een grote vlucht neemt?

Uw eigen boek uitgeven in ZES belangrijke stappen

Uw eigen boek uitgeven, wel in de passende uitvoering

Zelf uw eigen boek uitgeven en dat voordelig laten drukken. Het kan! Het formaat van uw boek, het te gebruiken papier, het gebruik van kleur en de bindwijze, hangt allemaal af van het gebruik van uw boek en de doelgroep. Als het bijvoorbeeld bij uw boek gaat om een roman, dan wilt u graag een rustig papier zodat de ogen van de lezer niet snel vermoeid raken. Financieel gezien is het belangrijk om het formaat van uw boek af te stemmen op de apparatuur waarmee uw boek gedrukt wordt. Hierdoor vermindert u de kosten.

Uw eigen boek uitgeven, wel goed geredigeerd

U bent ondernemend en u gaat zelf uw eigen boek uitgeven. U heeft een boeiend verhaal of verstand van de materie, maar u wilt uw opzet graag nog even spiegelen. Dat doet u het liefst zo snel mogelijk in het proces. Wij kunnen u voor uw boek koppelen aan de juiste mensen waar u een klik mee krijgt. Een goede redacteur behoedt u voor misstappen en voegt waarde toe aan uw boek. Een goed boek is qua tekst toegankelijk.

Uw eigen boek moet er ook goed uitzien

Bij het uitgeven van uw boek dient de vormgeving afgestemd te zijn op de doelgroep. Wij hebben contacten met vormgevers van stripboeken t/m vormgevers van wetenschappelijk werk. Wij kunnen u in contact brengen met specialisten op elk gebied, bijvoorbeeld ook voor educatieve, management en historische uitgaven. Voor een goede verkoop is het van belang dat uw boek opvalt bij uw doelgroep. Een goede vormgeving heeft daarin een belangrijke bijdrage.

Een ISBN en barcode voor uw boek

Heeft u voor uw boek een ISBN nodig? Dat ligt aan de wijze van distributie. Als het bijvoorbeeld een jubileumboek betreft, of een boek van de plaatselijke heemkundekring, waarvan u de logistiek zelf ter hand neemt of in samenwerking met de plaatselijke boekhandel, dan heeft uw boek geen ISBN nodig. Verloopt de distributie echter via het boekhandelskanaal, Bol.com of Managementboek.nl, dan is het wel verstandig een ISBN aan te vragen. Wij kunnen dat ook voor u verzorgen en dan krijgt u er een barcode bij en sturen wij een exemplaar naar de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag. Vraagt u zelf de barcode aan en drukt u bij ons uw boek, dan kunt u sowieso bij ons gratis de barcode laten maken.

Uw eigen boek laten drukken

Zelf uw eigen boek uitgeven is een hele stap. Na al die voorbereiding en al dat harde werk wilt u een mooi eindresultaat. De juiste uitvoering van uw boek is dan ook belangrijk. Kom gerust langs om de verschillende opties te vergelijken, of wij sturen u modellen op en indien nodig maken we eerst een dummy. Voordat de “drukknop” ingeduwd wordt, weet u wat u geleverd krijgt. Uw eigen boek uitgeven is al spannend genoeg.

Publiceren en verkopen

Zelf uw eigen boek uitgeven betekent natuurlijk dat u social media inzet. Wellicht heeft u ook al goede contacten opgebouwd met de lokale en regionale pers. Dat kunt u allemaal zelf, maar hoe zit het nu met het verschil tussen wetenschappelijke, educatieve en algemene uitgaven? Wanneer moet u rekening houden met de wet op de vaste boekenprijs? Hoe zit het met boekhandelskorting en hoe zorgt u er voor dat die zo laag mogelijk is. Ook hierover kunnen wij u adviseren zodat u niet onverwacht voor verrassingen komt te staan.

afbeelding

Proces om een boek te drukken

Goed drukwerk begint bij een goede PDF. Daar helpen wij dus bij. Vervolgens kijken wij de PDF na. U hebt het namelijk al zo vaak gezien, dat u verbeterpunten niet meer ziet. Een fris paar ogen doet vaak wonderen. Vervolgens gaat de PDF naar de techniek, waar het bestand wordt omgezet naar een echt drukbestand. Daar krijgen wij eerst nog een proef van, die met de PDF vergeleken wordt, en dan starten we met drukken. Wilt u eerst een proef, dan overleggen we wat daarvoor de kosteneffectiefste methode is. U bepaalt. Het mooie eindresultaat wordt op die locatie geleverd die u aan ons heeft doorgegeven.

Enkele voorbeelden van klanten die bij ons hun eigen boek lieten drukken

Voor Anja Toonen drukten wij eerst heel efficiënt een dun softcover boekje. Er volgden nog een paar boekjes en toen kwam Dikke Dames Haken uit. Dat ging viral op Facebook. Anja heeft haar baan opgezegd, de opmaak zelf geprofessionaliseerd, vertalingen gemaakt in Engels, Duits en Spaans.

avatar icon
Anja Tonen www.haakpret.nl

Voor Michal Janssen drukten we jaren geleden haar eerste titel Kletsboek! Een ongekend succes. Zo groot zelfs, dat ze haar boek onderbracht bij Gezinnig en naast haar drukke werk nog een aantal boeken ging schrijven.

avatar icon
Michal Janssen www.gezinnig.nl

Thijs van der Zanden is industrieel ontwerper en Citrofiel, liefhebber van Citroëns. Hij begon met het voorzichtig uitgeven van een paar hardcover boeken over zijn passie. Intussen werkt hij een dag in de week minder bij zijn werkgever en is hij uitgeverij Citrovisie begonnen.

avatar icon
Thijs van der Zanden www.citrovisie.nl

Klanten die bij ons hun boek laten drukken

Zo’n 90% van onze klanten zijn particulieren die hun eigen boek uitgeven. Zo’n 90% van de boeken die wij drukken, maken wij in opdracht van uitgevers, vormgevers, bedrijven, enz. Die klantenmix is voor onze klanten belangrijk. Wij hebben een groot volume, zodat we financieel voordeliger kunnen werken en wij begrijpen dat de klant die zijn eigen boek uitgeeft, meer begeleiding nodig heeft. Gezamenlijk werken naar een mooi resultaat geeft ons voldoening en energie.

Veel gestelde vragen

Staat uw vraag er niet bij, neem dan gerust contact met ons op. Misschien is een ander formaat, andere bindwijze, enz. toch echt beter voor u. Wij staan u graag te woord.

Op welke papier moet ik het boek maken?

Voor een puur leesboek past een romanpapier goed. Dat is rustig voor de ogen. Bij een boek met veel foto’s met veel details, is een (gestreken) machine coated papier het beste. Gaat het om studieboeken waarin geschreven moet worden, dan adviseren wij een houtvrij offset. Voor de ontwerpers die graag een speciaal papier willen, kijk dan eens bij de Lessebo-serie en de Munken-reeks.

Wat houdt de wet op de vaste boekenprijs in?

Die wet houdt in dat er voor alle aanbieders eenzelfde eindgebruikersprijs geldt. Er is wel de mogelijkheid voor een introductiekorting, maar ook die moet dan voor alle aanbieders toegankelijk en hetzelfde zijn. Het Commissariaat voor de Media houdt het toezicht en daar dient uw boek dan ook aangemeld te worden.

Is een ISBN verplicht?

Verplicht is een ISBN nooit, maar als u uw boeken via de boekhandel verkoopt, dan is een ISBN wel aan te raden. Via dit unieke nummer kunnen boekhandels, ook BOL.com, uw boek makkelijker leveren. Als het gaat om jubileumuitgaven of een uitgave van een bepaalde vereniging en is er een gecontroleerde distributie, dan kan het zijn dat een ISBN niet nuttig is.

Hoeveel boeken moet ik drukken?

Voor een regionale uitgave heeft u zomaar 15 presentexemplaren nodig en voor een landelijke uitgave, zomaar 40. Houdt u daar a.u.b. rekening mee bij het bepalen van de oplage. Verder hangt de oplage in grote mate af van de inspanning die u doet om de boeken te verkopen. Als u een goed boek heeft en u bent heel actief, druk dan minimaal 400 boeken. Dat maakt het voor u interessant en als het goed gaat dan bestelt u gewoon een tweede druk.